تبلیغات
آموزش کامپیوتر - مطالب آذر 1391
آموزش کامپیوتر
دانشگاه سازه سنگین مازندران
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سلام به شما بازدید كننده گرامی خوش آمدید.مطالب این وبلاگ جهت آموزش برخی از مشكلات پیش آمده ی مربوط به كاربران كامپیوتر با كمك گیری از سایتها و وبلاگها برای رفع مشكلات میباشد.
با نظرات خود ما را در این راه یاری كنید.
با تشكر از بازدید شما دوست عزیز

مدیر وبلاگ : رضا یوسفی
نویسندگان
نظرسنجی
این وبلاگ را چطور میبینید؟





یک شبکه رایانه‌ای بزرگ است که معمولاً در سطح یک شهر گسترده می‌شود ،

در این شبکه ها معمولاً از زیر ساخت بی سیم و یا اتصالات فیبر نوری جهت

ارتباط محل های مختلف استفاده میشود.

تعریف:

استاندارد IEEE 802-2001 شبکه کلانشهری را به صورت زیر تعریف می‌کند:

«یک شبکه کلانشهری برای ناحیه جغرافیایی بزرگ‌تری از یک شبکه محلی بهینه شده است، و از حد چندید بلوک ساختمانی تا گستره یک شهر را می‌تواند شامل شود. سرعت شبکه‌های کلانشهری نیز مانند شبکه‌های محلی می‌تواند بسته به کانال‌های ارتباطی از حدود متوسط تا سرعت‌های بالا تغییر کند. مالکیت و اداره یک شبکه شهری می‌تواند در اختیار یک سازمان باشد، ولی معمولاً سازمان‌ها و افراد بسیاری در این امر نقش ایفا می‌کنند. همچنین ممکن است که شبکه‌های شهری به عنوان خدمات عمومی در اختیار و اداره دولت باشد. این شبکه‌ها اغلب برای اتصال شبکه‌های محلی مختلف به یکدیگر بستر مناسب را ارائه می‌دهند

جنبه های فنی:

بعضی فناوری‌ها که به این هدف بکار می‌روند عبارت‌اند از «حالت انتقال ناهمگام» (ATM)، فناوری FDDI و SMDS. این فناوری‌های قدیمی‌تر در حال جایگزین شدن با شبکه‌های کلانشهری هستند که بر اساس «اترنت» (Ethernet) کار می‌کنند (به عنوان نمونه«مترواترنت» (Metro Ethernet) که در بسیاری از مناطق پیاده‌شده است). شبکه کلانشهری که ارتباطات بین «شبکه‌های محلی» را بدون نیاز به کابل‌کشی فراهم کنند نیز ساخته شده‌اند و از ارتباطات «میکروویو» (Microwave)، «رادیویی» (Radio) و یا«لیزر مادون قرمز» (Infra-red Laser) استفاده می‌کند. استاندارد DQDB یک استاندارد شبکه کلانشهری برای ارتباطات دیتا است. این استاندارد در استاندارد IEEE 802.6 تعریف شده است. با استفاده از استاندارد DQDB شبکه‌ها می‌توانند تا ۳۰ مایل گسترده شوند و در سرعت‌های بین 34 تا 155Mbit/s عمل کنند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
شنبه 18 آذر 1391
فرق شبکه های LAN و WAN چیست ؟

شبکه WAN یک شبکه گسترده است که از ترکیب چند شبکه LAN بوجود می آید .شبکه LAN یک شبکه محلی هست و قابل اجرا به یه سری کامپیوتر ها به صورت محدود ( که به شبکه های محلی معروف شدند) در صورتی که WAN یا شبکه های گسترده . شبکه های کشوری و جهانی هست همچون اینترنت . یا مثلا اتصال شبکه ای در تهران به یکی از شهرستان هامرسی همون wan رو مونده بودم که چیه ؟اگه میخای یچیز باحال یاد بگیری در مورد شبکه های MAN هم یک تحقیقی بکن خیلی باحاله.شبکه های شهری یا متوسط (MAN) برای شبکه هایی که گستردگی آنها در حدود وسعت یک شهر است ، شبکه های MAN پیشنهاد شده است . استانداردی که برای این گونه شبکه ها پیشنهاد شده است ، IEEE 802.6 یا DQDB[20] نام دارد که به معنی گذرگاه دو گانه با صف توزیع شده است . بر اساس این استاندارد دو خط ارتباطی مطابق شکل در نظر گرفته می شود که هر ایستگاه به هر دو متصل است. هر ایستگاه برای ارسال به مقصدی که سمت راست آن واقع است از گذرگاه A استفاده می کند و اگر مقصد سمت چپ آن باشد از گذرگاه B استفاده می کند. در هر گذرگاه ، نوبت ارسال براساس سیستم صف ( FIFO) تعیین می شود. وظیفه ایستگاه اصلی ارسال سلول خاصی است که ایستگاهها از طریق آن می توانند خط را رزرو کنند یا از اشغال بودن خط مطلع شوند. (yarantoos.com)یعنی با این وضع WAN از MAN گسترده تر هست MAN مخفف Metropolitan Area Network هست.Metropolitan اسم اولین شهریه که این تکنولوژی در اون استفاده شد.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
شنبه 18 آذر 1391
شبکه WAN چیست؟

Wide Area Network یا WAN به شبکه ای گفته می شود که از لحاظ اندازه به مناطق جغرافیایی بزرگی تقسیم می شود به عنوان مثال، اینترنت یک شبکه WAN عمومی است. حال اینکه می توان شبکه های خوصوصی WAN نیز ایجاد کرد، به این صورت که، شبکه های محلی (LAN) در تهران و اصفهان میتواتنند از طریق خط تلفن یا ماهواره یا کابل نوری به یکدیگر متصل شده و ایجاد یک شبکه WAN کنند.
نحوه ی ارسال اطلاعات در شبکه های LAN با WAN تفاوت می کند برای این موضوع در بین راه دو شبکه LAN از دستگاه مسیریاب (Router) استفاده می شود. مسیریاب اطلاعات ارسالی را با پردازشی خاص از یک شبکه به شبکه ای دیگر انتقال می دهد.
به علت گران بودن دستگاه های مسیریاب، شرکت ها برای ایجاد یک شبکه WAN از ISP یا همان شرکت های سرویس دهنده اینترنت استفاده می کنند که با استفاده از مودم های DSL از طریق خطوط تلفن شبکه LAN، خود را به شبکه WAN اینترنت متصل می کنند.
شبکه WAN بهترین راه استفاده ازمنابع راه دور و منابع اطلاعاتی متمرکز برای شرکت ها است ولی با توجه به ارزان بودن شبکه اینترنت، در حال حاضر این شبکه استفاده از منابع مختلف را برای همگان به صورت 24 ساعته و همه روزه امکان پذیر کرده است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
شنبه 18 آذر 1391

 Scanned Text Editor V1.0 - نرم افزار ویرایش اسناد اسکن شده

دانلود Scanned Text Editor V1.0 - نرم افزار ویرایش اسناد اسکن شده
بله= به وسیله نرم افزارهایی مانند این میتوان عکس های اسکن شده را ویرایش کرد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
شنبه 18 آذر 1391

مسیر یاب

 مسیریاب یا روتر های سخت افزاری
روترها دستگاههای لایه سوم ( مدل مرجع
OSI ) می باشند. مسیریاب ها شبکه هایی که دارای یک رنج آدرس شبکه (IP Address) نیستند را به هم متصل می کنند. مانند ارتباط کامپیوترهای یک شبکه به سرورهای اینترنت.

هر روتر حداقل دارای یک پورت LAN جهت اتصال به شبکه محلی و یک پورت WAN جهت اتصال به شبکه دور دست می باشد. مسیریابها بهترین مسیر را برای فرستادن بسته ها به مقصد انتخاب می کند و چک می کند تا ببیند آیا بسته ها به مقصد رسیده اند یا نه. بر اساس مقصد داده ها، بسته ها از یک مسیر یاب دیگر از طریق بهترین راه فرستاده می شوند. این موضوع باعث می شود تا به عنوان یک وسیله ی قدرتمند در شبکه های پیچیده مثل اینترنت استفاده شود، در واقع می توان اینترنت را به عنوان شبکه ای از مسیر یاب ها توصیف کرد. انواع مسیر یاب ها با جداول و پروتکل های مختلفی کار می کنند اما حداقل این که هر مسیر یاب در اینترنت باید با پروتکل TCP/IP کار کند.

 

مسیریاب یا روتر های نرم افزاری
روترهای نرم افزاری دارای عملکردی مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئولیت اصلی آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. یک روتر نرم افزاری می تواند یک سرویس دهنده
NT، یک سرویس دهنده نت ور و یا یک سرویس دهنده لینوکس باشد. تمامی سیستم های عامل شبکه ای مطرح ،دارای قابلیت های روتینگ از قبل تعبیه شده می باشند.

در اکثر موارد از روترها به عنوان فایروال و یا gateway اینترنت، استفاده می گردد. در این خصوص لازم است به یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین روترهای نرم افزاری و سخت افزاری ، اشاره گردد: در اکثر موارد نمی توان یک روتر نرم افزاری را جایگزین یک روتر سخت افزاری نمود، چرا که روترهای سخت افزاری دارای سخت افزار لازم و از قبل تعبیه شده ای می باشند که به آنان امکان اتصال به یک لینک خاص WAN ( از نوع Frame Relay ، ISDN و یا ATM ) را خواهد داد. یک روتر نرم افزاری ( نظیر سرویس دهنده ویندوز ) دارای تعدادی کارت شبکه است که هر یک از آنان به یک شبکه LAN متصل شده و سایر اتصالات به شبکه های WAN از طریق روترهای سخت افزاری ، انجام خواهد شد.

مهمترین ویژگی های یک روتر :
روترها مادامیکه برنامه ریزی نگردند، امکان توزیع داده را نخواهند داشت. اکثر روترهای مهم دارای سیستم عامل اختصاصی خاص خود می باشند (
IOS). روترها از پروتکل های خاصی به منظور مبادله اطلاعات ضروری خود ( منظور داده نیست )، استفاده می نمایند.

 

 ساختار

یک مسیریاب شبکه از دو بخش عمده سخت‌افزار و نرم‌افزار تشکیل می‌شود. نرم‌افزار مسیریاب شامل سیستم‌عامل و رابط کاربری آن است. یک سیستم‌عامل معروف که شرکت سیسکو در مسیریاب‌های خود استفاده می‌کند، IOS نام دارد.

اجزای زیر را برای یک مسیر یاب مرسوم می‌توان نام برد:

  • بدنه (شامل کانکتورها و...)
  • سخت‌افزار مسیریابی
  • رابط‌های شبکه
  • سیستم‌عامل
  • رابط کاربری

پروتکل‌ها

  • IGRP
  • BGP
  • OSPF
  • RIP1
  • RIP 2




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

پچ پنل چیست؟

پچ پنل (patch panel) همونطور که اسمش نشون میده یک پنل هست که برای پچ کردن (یعنی وصل کردن) استفاده میشه. البته کاربردش منحصر به شبکه های دیتا نیست ولی منظور شما احتمالا" همون هست! و در عمل هم چیزی بجز سوکت و سیم نیست.

وظیفه اصلیش این هست که بین نقاط انتهایی کابلهای شبکه و تجهیزات شبکه ای (هاب، روتر، ...) قرار میگیره و بجای اینکه کابلهای شبکه مستقیما" به این تجهیزات وصل بشن از طریق اون وصل میشن. بعبارت دیگه وجودش بهیچوجه الزامی نیست ولی بکار بردنش در شبکه هایی که در طی زمان گسترش و تغییرات دارن کار رو راحت میکنه.


 اگر پچ پنل نداشته باشید، این اتفاقات می افته:

-
وقتی میخواید کلاینت خاصی رو به دلیل خاصی مستقیما به یکی از Device های اتاق سرور وصل کنید باید یک کابل مجزا براش بکشید یا اینکه با Tester سر کابلشو پیدا کنید.
-
اگر بخواید فیزیکی کابل یکی از کلاینت ها رو از سوئیچ بکشید. یا ترتیب اتصال سرور ها و سوئیچ ها رو عوض کنید هم به مشکل می خورید.
-
اگر بخواید سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگه ای متصل کنید، باید برید پست رک سرور که احتمالا پر گرد و خاکه و لباساتون حسابی مورد عنایت قرار می گیره.

استفاده از پچ پنل یعنی:
تمام شبکه شما در اتاق سرور، و در برابر چشمانتونه و نیازی به بیرون رفتن و حتی جابجا شدن در اتاق رو ندارید و این یعنی خیلی خوب!
علاوه بر این عدم استفاده از اون و قتی تعداد گره های شبکه افزایش پیدا می کنه یعنی حماقت محض. به محض پیش اومدن اولین مشکل و جابجا شدن تصادفی کابلها یک روز مفید کاری رو بخاطرش باید هدر بدین!
در اغلب شبکه ها استفاده از اون بیشتر برای جلوگیری از بار هزینه ای ناگهانیه تا استفاده مداوم و مستمر.

 

حال باید ببینیم فلسفه و ماهیت وجودی Patch Panel چیست ؟

·         بسیاری از پریزهای دیواری به منظور استفاده در آینده نصب و کابل کشی شده اند و سر دیگر کابل این پریزها در کمد سیم به جایی (مثل هاب یا سوئیچ ) وصل نیست . مابقی این پریزها از یک سمت یک سمت به یک ایستگاه فعال وصلند و در سمت دیگر باید به پورت خاصی از یک سوئیچ یا هاب متصل گردند . طبعا نمی توان انتظار داشت که کابلهای ایستگاههای فعال بطور مستقیم به سوئیچ یا هاب متصل و کابل پریزهای غیر فعال به امان خدا رها شوند ! در سیستم کابل کشی ساختار یافته سر دوم کابل متصل به پریزهای دیواری ( خواه فعال و خواه غیرفعال ) ، در یک روال منظم و برچسب دار به تابلویی به نام Patch Panel وصل می شوند . اتصال بین پریزهای فعال و پورت مورد نظر از هاب یا سوئیچ توسط یک کابل رابط صورت میگیرد . بدیهی است که به ازای تک تک پریزهای دیواری ، یک پورت متناظر بر روی تابلوی Patch panel وجود خواهد داشت . به اصطلاح تکنیسینها تمام کابلها ترمینه Terminate شده اند. برای آنکه به راحتی بتوان سر دوم کابل متصل به هر پریزی را بر روی این تابلو پیدا کرد در بالای هر پورت فضایی برای درج برچسب و کدهای راهنما در نظر گرفته شده است.

·         ارتباط بین هر پورت از patch panel و پورت متناظر در یک سوئیچ یا هاب ، توسط یک قطعه کابل رابط به نام کابل اتصال ضربدری Cross connect cable بر قرار می شود . حداکثر طول این کابل رابط 6 متر است . شکل 3 الگوی اتصال پورتهای patch panel به پورتهای سوئیچ را نشان میدهد . مجموعه آنچا را که در این شکل مشاهده می کنید همان زیر سیستم wiring closet یا به عبارت دقیقتر زیر سیستم telecommunication closet در نظر بگیرید . شاید این شکل بتواند منظورمان را از واژه نامانوس کمد سیم منتقل کند .


Patch Panel
در ابعاد مختلف و چگالی پورت متفاوت به بازار عرضه می شوند . دقت داشته باشید که patch panel را بایستی متناسب کابل بکار رفته در سیستم انتخاب کنید . به عنوان مثال اگر کابل شما Cat6 است حتما باید patch panel و کابلهای رابط را متناسب با همین کابل تهیه نمایید زیرا در صورت عدم تطابق ، سیگنال حامل داده را تضعیف خواهد کرد.

نکته 1- مجموعه سه قطعه که از کارت شبکه ایستگاه کاربر شروع و به سوئیچ یا هاب ختم می شود ، جمعا 99 متر طول خواهد داشت ; این اندازه دقیقا متناسب با محدودیت کابل کشی در شبکه اترنت سریع و گیگابیت است.

نکته 2- Patch panel صرفا منحصر به سیمهای مسی نیست بلکه برای فیبر های نوری نیز انواع Patch panel با کانکتورهای متفاوت مثل SC , ST یا MRTJ عرضه شده اند ولی از آنجایی که در اغلب حالات کابل کشی افقی با سیمهای مسی کاملا کفایت می کند و می توان با آنها پهنای باند GHz را برای ایستگاهها فراهم آورد، لذا این نوع از Patch Panel برای کابل کشی افقی فعلا کاربرد کمی دارد. شکل 4 یک نمونه از Patch Panel نوری را نشان می دهد که گران قیمت است.

نکته 3- امروزه برخی شرکتها اقدام به تولید Patch Panel های هوشمند کرده اند . بدین مضمون که فراتر از یک مجموعه کانکتور عمل می کنند و دارای نمایشگرهای فعال و سیستم مانیتورینگ راه دور برای یکاک پورتها هستند تا اشکالزدایی و مدیریت آن ساده باشد . طبعا این نوع Patch Panel نیازمند منبع تغذیه خواهد بود و بسیار گرانقیمت است.

 

Switch وسیله ایست هوشمند که از طریق آن می توان بسته های اطلاعاتی را در شبکه به سیستم های رایانه ایی مورد نظر ارسال کنیم. نمونه ایی از یک switch را در شکل زیر مشاهده می فرمایید:

اما patch panel وسیله ایست برای مدیریت بهتر کابل ها. نمونه ای از یک patch panel در شکل زیر آمده است:

همونطور که قبلا هم اشاره کردم به منظور مدیریت بهتر کابلها از این وسیله استفاده می شود. همونطور که می دونید کلاینت ها به منظور دسترسی به شبکه، از طریق یک کابل به محل هایی که در دیواره ها تعبیه شده متصل می شوند. محل های موجود در دیوار به patch panel های مورد نظر متصل می شوند. سپس از طریق پورت های موجود در patch panel، توسط کابلی به نام patch cable به سوئیچ متصل می گردند.

یکی از دلایل استفاده از patch panel ها، انتقال سیستم های متصل به این patch panel ها از یک سوئیچ به سوئیچ دیگر می باشد. و این بدون در نظر گرفتن محل قرار گرفتن فیزیکی سیستم ها صورت می گیره


انواع Patch Panel
پچ پنل های غیر ماژولار ( Loaded )
بطور استاندارد در کابل کشی ساخت یافته پچ پنلها درون رکها قرار می گیرند و همه کابلهای شبکه به این پچ پنلها متصل می شوند. یک سر تمام کابلهای شبکه درون پریز شبکه و سر دیگر آن به پچ پنل متصل می شود. پچ پنل های غیر ماژولار در انواع Cat5e و Cat6 و با تعداد پورتهای 16 ، 24 ، 36 و 48 پورتی بصورت رنگی و مشکی و با زوایای 180 درجه و 45 درجه تولید می شوند. معمولا در شبکه های بزرگ که امکان توسعه دارند بهتر است از پچ پنل های ماژولار استفاده گردد.

پچ پنل های ماژولار
در پچ پنل های ماژولار می توان چندین نوع پورت مثلاً  UTP، STP و FTP و Cat5 , Cat5e , Cat6 , Cat7 و حتی انواع پورت فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود را در کنار هم قرار داد. اگر پورتی به هر عنوان دچار مشکل شود فقط همان کیستون تعویض می شود و نیاز به تعویض کامل پچ پنل نیست. این پچ پنل ها در انواع 12 ، 16 ، 24 ، 32 ، 36 و ... ساخته می شوند.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

راه حل ، اضافه كردن سوئیچ

 هاب به منزله یك چهار راه می باشد كه در آنجا همگی موظفند بایستند. اگر همزمان بیش از یك اتومبیل به چهار راه برسد آنها می باید منتظر نوبت خود شوند و سپس حركت كنند.

حال تصور كنید كه صد خیابان به این تقاطع ختم می شود در این صورت مدت زمان انتظار و همچنین احتمال برخورد افزایش می یابد. آیا این حیرت آور نیست اگر شما بتوانید از یك خیابان فرعی برای رسیدن به خیابان مورد نظرتان استفاده كنید. این دقیقا همان كاری است كه سوئیچ ها برای ترافیك شبكه انجام می دهند، یك سوئیچ شبیه به چهار راهی است كه هر یك از ماشین ها بدون اینكه معطل ترافیك شوند از یك راه فرعی استفاده كرده و به مقصد می رسند.

تفاوت اساسی بین یك هاب و یك سوئیچ این است كه تمام نودهایی كه به هاب متصل می باشند ، عرض باند را بین خود تقسیم می كنند حال آنكه عرض باندی كه در حد فاصل بین قطعه و سوئیچ قرار دارد، مختص همان قطعه است. به طور مثال اگر ده عدد نود برای ارتباط از هاب و یك شبكه با عرض باند 10Mbps استفاده كنند. اگر سایر نودها نیز بخواهند به خوبی با هم ارتباط برقرار كنند ، در نتیجه هر یك از نودها ممكن است فقط قسمتی از عرض باند مذكور را استفاده كنند. اما در مورد سوئیچ ، موضوع فرق می كند هر یك از نودها می تواند از تمامی عرض باند 10Mbps استفاده كند. در یك خیابان اگر تمام ترافیك به یك تقاطع مشترك برسد پس هر یك از اتومبیل ها موظف است تا تقاطع را بین خود و دیگران تقسیم كنند. اما خیابان های شبكه به ترافیك این امكان را می دهد تا با تمام سرعت مسیر خود را از خیابانی به خیابان دیگر ادامه دهد.


شبكه 
Fully Switched

در یك شبكه Fully Switched ، سوئیچ ها ، هاب های یك شبكه Ethernet را با یگ سگمنت مختص به هر یك از نودها عوض می كند. این سگمنت ها به سوئیچی وصل می باشند كه این سوئیچ چندین سگمنت مربوطه را ساپورت می كند. از آنجائیكه سوئیچ و نود تنها قطعات موجود در داخل یك سگمنت هستند. در نتیجه ، سوئیچ هر ارسالی را قبل از رسیدن به نود دیگر ، دریافت می كند و آن را از یك سگمنت مناسب عبور می دهد. از آنجائیكه هر سگمنت فقط یك نود را تحت پوشش قرار می دهد ، در نتیجه دامنه این ساختار به گیرنده مورد نظر ختم می شود. خصوصیت مذكور در یك شبكه سوئیچ دار این امكان را می دهد تا همزمان مكالمات متعددی تحقق یابد. سوئیچینگ ، امكان برقراری یك رابطه كاملا  Full Duplex  را در شبكه محقق میسازد. قبل از سوئیچینگ، شبكه به صورت  half duplex  می باشد. بدان معنا كه دیتا فقط در یك مسیر می تواند ارسال شود اما در یك شبكه كه از سوئیچ استفاده می كند ، در هر یك از نودها كه فقط با سوئیچ در ارتباطند و هیچ ارتباطی مستقیمی بین نودها وجود ندارد. در نتیجه اطلاعات می تواند به صورت همزمان از نود به سوئیچ و از سوئیچ به نود ارسال شود یعنی ارتباط Full Duplex است.

در شبكه های كاملا سوئیچ شده از كابل های نوری Fiber  ،  optic و یا كابل های Twisted Pair استفاده می شود. در چنین محیطی ، نودها می توانند از فرایند تشخیص برخورد اطلاعات با یكدیگر صرف نظر كنند. از آنجائیكه نودها تنها قطعاتی هستند كه به كابل یا مدیا دسترسی دارند در نتیجه می توانند از جستجو و آشكار كردن برخورد بسته های اطلاعاتی صرف نظر كنند و بسته ها را به هر جا كه         می خواهند ارسال كنند.

این نوع جریان ترافیك به نودها اجازه می دهد تا اطلاعات را به سمت سوئیچ ارسال كنند همانطور كه سوئیچ ها اطلاعات را به طرف نودها ارسال می كنند. این فرایند منجر به محیطی عادی از هر گونه برخورد اطلاعات با یكدیگر می شود. ارسال اطلاعات به صورت دو طرفه ، سرعت شبكه را به شكل موثرتر افزایش می دهد. اگر سرعت شبكه 10Mbps باشد در نتیجه هر یك از نودها اطلاعاتی را همزمان به همین سرعت ارسال می كنند.


شبكه های مختلط

اكثر شبكه ها صرفا فقط از سویچ در شبكه استفاده نمی كنند چون اگر سوئیچ بخواهد جایگزین تمام هاب های شبكه شود ، این كار به قیمت مناسبی تمام نمیشود. در عوض برای رسیدن به یك قیمت مناسب و سودآور ، از تركیب سوئیچ و هاب استفاده می شود. به طور مثال یك شركت ممكن است از هاب برای اتصال كامپیوترهای موجود در هر یك از دپارتمان ها استفاده كرده و برای اتصال هاب دپارتمان ها با یكدیگر از سوئیچ استفاده كند.


روتر و سوئیچ

همانطور كه گفته شد یك سوئیچ می تواند در نحوه برقراری ارتباط بین نودها تغییر اساسی ایجاد كند. اما شما از وجه تمایز سوئیچ و روتر تعجب می كنید. سوئیچ ها معمولاً با استفاده از آدرس های MAC در لایه دوم مدل مرجع OSI كه دیتا لینك است كار می كند در حالیكه روترها در لایه سوم یا  Network با آدرس های مربوط به همین لایه مانند آدرس های لایه IPX , IP كار می كنند. مضاف بر این ، الگوریتم سوئیچ در هدایت بسته های اطلاعاتی با الگوریتم روترها متفاوت است.

یكی از تفاوت های الگوریتم بین سوئیچ و روترها ، در نحوه دریافت اعلان همگانی ( broadcast ) می باشد. در هر شبكه ای ، ارسال بسته به تمام نودها( broadcast ) یكی از ضروری ترین عواملی است كه در نحوه كار شبكه دخالت دارد. هرگاه یكی از نودها بخواهد اطلاعاتی را ارسال كند و گیرنده آن را نشناسد ، در این صورت یك پكت اعلان همگانی یا Broadcast به تمامی نودها ارسال می كند. به طور مثال اگر كامپیوتر جدیدی وارد مجموعه نودهای شبكه شود در این صورت توسط یك پكت Broadcast حضور خود را به تمامی نودها اطلاع می دهد.

هاب ها و سوئیچ ها هر بسته اطلاعاتی اعلان همگان ( Broadcast Packet ) دریافت شده را به تمامی سگمنت های موجود در محدوده اعلان ارسال می كنند. حال آنكه روترها این گونه عمل نمی كنند. مجددا به مثال چهار راه توجه كنید. اهمیتی ندارد كه ترافیك جاری در یك تقاطع ، به كدامین جهت در حركت می باشد. اگر این تقاطع در یك سرحد بین المللی واقع شده باشد. برای عبور از این تقاطع شما می باید گارد مرزی را از آدرس خود مطلع سازید. اگر شما مقصد خود را مشخص نسازید ، گارد مانع از عبور شما می شود. روترها نیز در شبكه  همانند گارد مرزی عمل می كنند ، اگر یك بسته اطلاعاتی آدرس مشخص از گیرنده را نداشته باشد. روتر از عبور دیتا جلوگیری می كند ، این باعث جداسازی شبكه ها از یكدیگر می شود. زمانیكه قسمت های مختلف در یك شبكه بخواهند با هم صحبت كنند سوئیچ وارد عمل شده و اگر قرار باشد كامپوترها با خارج از شبكه داخلی صحبت كنند روتر وارد عمل می شود.







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

مفاهیم اولیه شبكه

در این قسمت به معرفی قسمت های اساسی یك شبكه می پردازیم:


Network
: گروهی از كامپیوترها كه به هم متصلند به گونه ای كه انتقال اطلاعات بین آنها ممكن باشد.

Node : یك نود یا گره به بخشی گفته می شود كه به شبكه وصل می باشد. به عنوان مثال یك كامپیوتر ، یك پرینتر و یا یك CD-Rom Tower می تواند به عنوان نود در شبكه وجود داشته باشد.

Segment : هر بخشی از شبكه كه توسط bridge , Switch و یا Router از قسمت های دیگر شبكه جدا می شوند.

Backbone : بستر اصلی در یك شبكه بوده كه تمامی Segment ها به آن وصل می شوند. به طور نمونه backbone قادر است اطلاعات بیشتری را نسبت به سگمنت های منفرد حمل كند. سگمنت در حدود چند مگابیت در ثانیه در صورتیكه یك یك بون می تواند اطلاعات را با سرعتی حدود چندین مگابیت یا گیگا بیت در ثانیه جابجایی كند.

Topology : نحوه اتصال فیزیكی و سیم بندی نودهای شبكه به یكدیگر را توپولوژی می گویند.

Local Area Network (LAN) : شبكه محلی ، شبكه ای است از كامپیوترها كه در یك مكان فیزیكی و از نظر جغرافیایی محدود قرار دارند كه معمولاً در یك ساختمان یا فضای باز می باشد ولی اگر كامپیوتر در فاصله ای دور از هم ( مثلاً در شهرهای مختلف ) باشند در این صورت به آن شبكه گستردهWide Area Network ( WAM ) گفته می شود.

Network Interface Card (NIC) : هر یك از كامپیوترها و دستگاه های دیگر از طریق NIC یا كارت شبكه به شبكه وصل می شوند.

MAC Address  (Media Access Control) : هر یك از كارت های شبكه دارای آدرس می باشند. این آدرس كه به مك آدرس معروف دارای دو قسمت است و طول هر قسمت 3 بایت است ، اولین قسمت معرف شركت سازنده كارت NIC و قسمت دوم شماره سریال كارت NIC می باشد.

Unicast : در این نوع آدرس دهی انتقال اطلاعات از یك نود به آدرس نود دیگر را unicast می گویند.

Multicast : در آدرس دهی Multicast یك نود ، یك بسته اطلاعاتی را برای گروهی می فرستد كه اعضای این گروه بسته های آدرس دهی شده را دریافت می كنند. به طور مثال ممكن است یك روتر Cisco اطلاعات دست اول را به تمامی روترهای Cisco دیگر ارسال دارد.

Broadcast : یك نود بسته اطلاعاتی را برای ارسال به تمامی نودهای موجود در شبكه در نظر گرفته و می فرستند كه به این عمل broadcast می گویند.

در ادامه متداول ترین انواع توپولوژی شبكه را معرفی می نماییم.

 

توپولوژی های شبكه

متداول ترین انواع توپولوژی عبارتند از :

Bus : هر یك از گره ها ( نودها ) به شكل یك زنجیره ، یكی پس از دیگری به هم متصل و كاملاً شبیه به یك چراغونی شب كریسمس در طول یك بك بون قرار می گیرند. اطلاعات ارسالی از جانب یك نود در طول یك بك بون حركت كرده و به نود مقصد می رسد. انتهای دو سر خط در شبكه Bus به یك مقاومت ختم می شود كه مقاومت (Resistor) مذكور جهت نگهداری سیگنال های ارسالی توسط نود و همچنین جلوگیری از بازگشت مجدد آنها به خط می باشند.

Ring : در ساختار حلقه ای نیز مانند ساختار Bus ، نودها یكی پس از دیگری زنجیره ای را می سازند با این تفاوت كه شبكه به صورت حلقه ای بوده وآخرین نود به اولین نود وصل می باشد. در یك شبكه حلقه ای هر یك از نودها با استفاده از بسته token به ترتیب اقدام به ارسال و دریافت اطلاعات می نمایند.




Star
: در ساختار توپولوژی ستاره ای كه امروزه به عنوان رایج ترین نوع می باشد ، هر یك از نودها به یك قطعه مركزی موسوم به hub یا سوییچ متصل می شوند. دستگاه مذكور سیگنال های ارسال شده از جانب هر یك از نودها را دریافت می دارد و به سمت تمامی نودهای داخل شبكه می فرستد. یك هاب در زمینه فیلتر كردن و یا به جریان انداختن دیتا دخالتی ندارد بلكه تنها به منزله یك تقاطعی است كه نودهای مختلف را به هم وصل می كند.




Star
ـ Bus: این نوع توپولوژی از تركیب دو نوع توپولوژی Bus و Star تشكیل میشود كه نتیجه آن ایجاد یك محیط چند كاره می باشد. نودها در مناطق خاصی ، به یك هاب وصل می باشند و هاب نیز در طول یك بك بون با یكدیگر ارتباط دارند وهر ستاره خود درون یك ستاره دیگر قرا می گیرد.

در بیشتر توپولوژی ها كه امروزه یافت می شوند ، نودها به وسیله هاب به یكدیگر اتصال می یابند و با رشد شبكه شاهد مشكلاتی هستیم كه برخی از آنها عبارتند از:

Scalability : در یك شبكه دارای hub ، محدودیت پهنای باند شبكه را با مشكل مواجه می سازد كه در این صورت از كارایی شبكه كاسته می شود. كاركردهای امروزی شبكه به پهنای باند بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارد. به منظور ایجاد تناسب با میزان رشد استفاده از شبكه ، می بایست در فواصل زمانی مشخصی كل شبكه مجدداً طراحی شود.

Latency : مدت زمانی را كه به طول می انجامد تا یك بسته اطلاعاتی به مقصد برسد را Latency گویند. برای جلوگیری از تصادم یاCollision  بسته های اطلاعاتی با یكدیگر ، هر یك از نودها می بایست برای ارسال بسته اطلاعاتی خود مدت زمانی را صبر كند. افزایش تعداد نودها در یك شبكه ، بر مدت زمان تاخیرLatency در ارسال بسته می افزاید. یا به عبارتی دیگر ، اگر كسی در حال ارسال یك فایل حجیم در داخل شبكه باشد مابقی نودها می باید فرصتی را درنگ گرده تا پس از آن بسته های اطلاعاتی خود را ارسال كنند. ممكن است قبلا  با این مورد در محل كار مواجه شده باشید یعنی شما سعی دارید تا به یك سرور دست یابید و ناگهان مشاهده می كنید كه همه چیز به كندی پیش می رود.

Network Failure : در یك شبكه ممكن است یك قطعه متصل به هاب به علت اعمال تنظیمات ناصحیح یا ارسال بی وقفه بسته های اطلاعاتی (Broadcast) اشكالاتی برای قطعات دیگر كه متصل به آن هاب هستند بوجود آورد. كه بعنوان مثال برای حل برخی از مشكلات سوئیچ ها به كمك می آیند مانند جلوگیری از میزان انتشار بسته های اطلاعاتی.

Collisions : یك شبكه Ethernet از فرایندی موسوم به CSMA / CD استفاده می كند كه مخفف عبارت Carrier Sense Multiple Access with collision Detection  میباشد شبكه ای كه تحت پروسه CSMA/CD می باشد ، زمانی بسته اطلاعاتی ارسال می شود كه هیچگونه ترافیكی در شبكه وجود نداشته باشد. اگر دو نود در یك زمان مشترك بسته اطلاعات خود را ارسال كنند در این صورت بین بسته ها برخوردی اتفاق می افتد كه در نتیجه آن بسته های اطلاعاتی از بین می روند. پس هر دوی آنها زمانی را درنگ می كنند تا بسته خود را مجدداً ارسال دارند هر قسمتی از شبكه كه احتمال برخورد بین بسته های ارسالی از جانب دو یا چندین نود در آنجا وجود دارد. به عنوان منطقه برخورد Collision Domain قلمداد می گردد. اگر شبكه ای تعداد زیادی نود را در یك قسمت ( Segment ) شامل شود در این صورت تعداد برخورد ( Collision ) بالا و در نتیجه دارای تعداد زیادی منطقه برخورد می باشد.

هاب ها مسیری را كه بسته های اطلاعاتی می باید از نودی به نود دیگر طی كنند ، به راحتی می توانند آن را كوتاه تر و یا زیادتر كنند. اما شبكه را به دو قسمت جداگانه تقسیم نمی كنند كه در این مورد سوئیچ ها به كمك می آیند  در بخش بعدی به نحوه همكاری سوئیچ ها در نحوه اداره ترافیك شبكه پی خواهید برد.



 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

سوئیچ شبکه

50-port network switch

سوئیچ شبکه، یک دستگاه شبکه‌ی کامپیوتری است که نقطه‌های شبکه یا دستگاه های شبکه را به یکدیگر وصل می‌نماید.این واژه معمولا به دستگاه چند پورته‌ای اطلاق می‌شود که پردازش و انتقال داده را در لایه‌ی دوم مدل OSI انجام می‌دهد.سوئیچ هایی که معمولا در لایه‌ی سوم یا بالاتر پردازش را انجام می‌دهند، معمولا سوئیچ چند لایه یا سوئیچ لایه 3 خوانده می‌شوند.

عملکرد

سوئیچ یک وسیله‌ی ارتباط از راه دور است که پیام ها را از هر وسیله‌ای که به ان وصل دریافت میکند و سپس ان را تنها برای دستگاه هدف ارسال میکند.این کار سوئیچ را یک وسیله‌ی هوشمند تر نسبت به هاب میکند (که پیغامی را دریافت میکند و ان را برای تمام دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال میکند). سوئیچ شبکه، یک نقش کامل را در بیشتر شبکه‌های مدرن محلیشبکه محلی اجرا می‌کند. شبکه‌های متوسط به بزرگ معمولا یک یا چند سوئیچ مدیریت شده را شامل می‌شوند.

شبکه‌های کامپیوتری

سوئیچ برای اتصال دستگاهای مختلف از قبیل رایانه, مسیریاب, چاپگرهای تحت شبکه، دوربین‌های مدار بسته و .... در شبکه‌های کابلی مورد استفاده واقع می‌شود.

در وجه ظاهری سویئچ همانند جعبه ایست متشکل از چندین درگاه اترنت که از این لحاظ شبیه هاب (Hub) می‌باشد، با وجود آنکه هر دو این‌ها وظیفه برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف را بر عهده دارند، تفاوت از آنجا آغاز می‌شود که هاب بسته‌های ارسالی از طرف یک دستگاه را به همهٔ درگاه‌های خود ارسال می‌کند و کلیه دستگاه‌های دیگر علاوه بر دستگاه مقصد این بسته‌ها را دریافت می‌کنند در حالیکه در سوئیچ ارتباطی مستقیم بین درگاه دستگاه مبدا با درگاه دستگاه مقصد برقرار شده و بسته‌ها مستقما فقط برای آن ارسال می‌شود.

این خصوصیت از انجا می‌آید که سویئچ می‌تواند بسته‌ها را پردازش کند، در سویئچ‌های معمولی که به سویئچ لایه دوم معروفند این پردازش تا لایه دوم مدل OSI پیش می‌رود و نتیجه این پردازش جدولی است که در سویئچ با خواندن آدرس سخت‌افزاری (MAC) فرستنده بسته و ثبت درگاه ورودی تشکیل می‌شود.

سویئچ با رجوع به این جدول عملیات آدرس دهی بسته‌ها در لایه دوم را انجام می‌دهد، بدین معنا که این جدول مشخص می‌کند بسته ورودی می‌بایست فقط برای کدام درگاه ارسال شود.

در شبکه‌های بزرگ Switchها جدول‌های خود را به اشتراک می‌گذارند تا هر کدام بدانند چه دستگاهی به کدام سویئچ متصل است و با این کار ترافیک کمتری در شبکه ایجاد کنند.

سویئچ بطور معمول در لایه دوم مدل OSI کار می‌کند ولی سویئچ‌هایی با قابلیت کارکرد در لایه‌های مختلف حتی لایه هفتم هم وجود دارد.پرکاربردترین سویئچ در بین لایه‌های مختلف بجز لایه دوم می‌توان به سویئچ لایه سه اشاره کرد که در بسیاری موارد جایگزین مناسبی برای روتر می‌باشند. از سویئچ می‌توان در یک شبکه خانگی کوچک تا در شبکه‌های بزرگ با Backboneهای چند گیگابایتی استفاده کرد.

برخی مزیت‌های و قابلیت‌های سویئچ :

  • امکان برقراری ارتباط بین ده‌ها و گاهی صدها دستگاه را به طور مستقیم و هوشمند به ما می‌دهد
  • امکان برقرای ارتباط با سرعت بسیار بالا را فراهم می‌کند
  • امکان نظارت و مدیریت بر عملکرد کاربران را فراهم می‌کند
  • امکان کنترل پهنای باند مصرفی کاربران را فراهم می‌کند
  • امکان تفکیک شبکه به بخش‌های کوچکتر و مشخص کردن نحوه دسترسی افراد به قسمت‌های مختلف را فراهم می‌کند
  • و ده‌ها مزیت دیگر

اگر بخواهیم انواع سویئچ لایه دو را فقط نام ببریم از این قرارند :

  • Store and forward
  • Cut through
  • Fragment free
  • Adaptive switching
 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

رابطه سی پی یو و هاستینگ چیست ؟

همانطور که در این مقاله اشاره نموده ایم سی پی یو بطور کوتاه و مختصر و مفید پردازشگر ماشین و دستگاه شماست . خدمات هاستینگ اشتراکی و یا حتی هاستینگ اشتراکی بر روی سرور اختصاصی یا سرور مجازی ایجاد میشود و همانطور که در مقاله اشاره کردیم تمام دستگاه ها و ماشین ها (سرورها) دارای سی پی یو هستند چرا که در هر فعالیت یا ایجاد یا اصلاحی حتی اگر محاسبه ای ظاهرا انجام نشود ، سی پی یو درگیر خواهد بود . قدرت سی پی یو تاثیر روی سرعت پردازش خواهد گذاشت و عملا اگر وب سایت هائی که عملیات مالی و اداری و یا محاسبه ای انجام میدهند استفاده بیش از حد تعریف شده از سی پی یو داشته باشند این استفاده بیش از حد مجاز موجب خواهد شد تا هاستینگ اشتراکی و استفاده مشترک از منابع سرور که سی پی یو هم یکی از این منابع است موجب شود تا سایر وب سایت ها و یا خود سرور دچار مشکل شود . شرکت سازین کلیه سرور های اختصاصی هاستینگ خود را هر سال ارتقا میدهد و از آخرین تکنولوژی و فناوری روز دنیا در سی پی یو ، رم ، هارد و سیستم عامل استفاده مینمایند تا وب سایت ها هر سال بتوانند بهره وری بیشتری از هاستینگ خریداری شده خود داشته باشند.

رابطه سی پی یو
و طراحی وب سایت چیست ؟

طراحی وب سایت شما اگر بصورت داینامیک یا استاتیک طراحی شده باشد در هر لحظه با ورود و خروج یک بازدیدکننده موجب استفاده هاستینگ از سی پی یو میشود . اگر بازدیدکنندگان یک وب سایت در یک لحظه بیشتر از یک بازدیدکننده باشند تا حدی مثلا 50 یا 100 یا 400 و بیشتر بازدید همزمان در لحظه بر روی هاستینگ اشتراکی یا اختصاصی امکانپذیر است و اگر سیستم مدیریت محتوا یا نرم افزار طراحی وب سایت هم این ظرفیت را داشته باشد و دچار اشکال نشود باز هم سی پی یو سرور اصلی باید آنقدر قوی باشد تا وب سایت دچار اشکال نشود . پس سی پی یو بر روی طراحی وب سایت نیز تاثیر گذار است . وب سایت هائی مانند فروشگاه های اینترنتی و یا وب سایت های مالی اداری و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری و اتوماسیون های صنعتی و اداری همه و همه به دلیل انجام محاسبه استفاده بیشتری از سی پی یو سرور اختصاصی یا سرور مجازی میبرند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391
چند هسته ای به چه معناست ؟ CPUسی پی یو چند هسته ای چیست ؟

چند سال پیش اگه میخواستین رایانه ی با سرعت بیشتری داشته باشین، میتونستین
CPU با سرعت بیشتری بخرین، ولی امروزه دیگه تنها سرعت بیشتر باعث افزایش سرعت رایانه نمیشه. چرا؟ چون محدودیت های وجود داره، که نمیتونه سرعت CPU تا بینهایت زیاد بشه ( یکی از اصلی ترین محدودیت ها گرم شدن بیش از حد CPU ه). برای همین شرکت های سازنده ی CPU چند هسته رو با هم در یک CPU جاسازی میکنن که به معنی اینه که CPU میتونه همزمان دستورات بیشتر و زیادتری رو پردازش کنه، و به جای کارکردن سری با کارکردن به صورت موازی میتونه باعث افزایش سرعت بشه.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

در هنگام خرید و در تقسیم بندی اولیه این قطعه به دو دسته تقسیم می‌شود :

دسته اول؛ CPUهای تولید کارخانه Intel هستند که در حال حاضر آنها را با نام Pentium می‌شناسیم و بر اساس تکنولوژی بکاررفته در آنها، با شماره های Pentium I تا Pentium V نام‌گذاری شده‌اند. البته هم‌اکنون نوع Pentium 4 در بازار فروش بیشتری دارد .

 

نکته مهم دیگر این است که اغلب وقتی در مورد یک پردازنده از نوع Pentium چیزی می‌شنوید، کلماتی مانند Full Cache ، Half Cache و یا Celeron نیز به عنوان پیشوند یا پسوند به گوش می رسد . این کلمات بیان کننده مقدار حافظه نهان ( Cache ) پردازنده هستند. بدین ترتیتب که؛ Full Cache ، به معنی داشتن بیشترین مقدار حافظه Catch روی پردازنده است. این مقدار تا کمی پیش از این 512 KB بود، اما در حال حاضر به 1 MB یا بیشتر رسیده است.

Half Cache ، یعنی اینکه پردازنده دارای نیمی از بیشترین مقدار این حافظه می‌باشد. این نوع پردازنده‌ها دارای حافظه نهان برابر 256 KB بودند، اما مدتی است که از این نوع پردازنده کمتر به چشم می خورد ..

Celeron ، به معنی وجود یک چهارم از بیشترین مقدار این نوع حافظه، روی پردازنده است. همانطور که حدس زدید مقدار حافظه cache در این نوع پردازنده 128KB بوده، که البته با افزایش مقدار این نوع حافظه در پردازنده‌های Full Cache ، نوع دارای حافظهء 256KB نیز جزء پردازنده‌هایCeleron محسوب می‌شود. به پردازنده‌های دارای Cache 128 کیلو بایت ، Celeron نوع A و پردازنده‌های دارای Cache 256 کیلو بایت ، Celeron نوع D می‌گویند.

نکته دیگر مقدار سرعت اسمیCpu است که با نام پردازنده‌ها حتماٌ گفته‌ می‌شود ، این سرعت برای پردازنده‌های موجود Pentium 4 از 5/1 گیگاهرتز تا بیش از 3/3 گیگاهرتز است، که همچنان در حال پیشرفت می باشد.

دسته دوم پردازنده ها ، CPUهای تولید کارخانه AMD هستند، که در حال حاضر آنها را بر اساس تکنولوژی پیشرفته‌تر، با نام‌های Athlon ، Barthon و Sempron می‌شناسیم. هم‌اکنون نوع Sempron در بازار به وفور یافت می‌شود. تفاوت در این نوع پردازنده‌ها در تکنولوژی ساخت و بیشتردر مقدار حافظه Cache آنهاست.

پردازنده Athlon دارای حافظه نهان معادل 128KB ، نوع Barthon ، 512KB و نوع Sempron دارای Cache به میزان 256KB میباشد .

در مورد CPU ها و طریقه نام بردن آنها به چند مثال توجه فرمایید :

Pentium IV 2.2 GHz Full Cache

یعنی پنتیوم 4 با سرعت 2/2 گیگاهرتز و دارای حافظه نهان کامل.

Pentium III 600 Celeron

یعنی پنتیوم 3 با سرعت 600 مگاهرتز و دارای یک چهارم حافظه نهان کامل

Sempron 2.8

یعنی پردازنده ساخت شرکت AMD ، با سرعت 2800 مگاهرتز و دارای حافظه نهان به میزان 256 کیلو بایت

همچنین در هنگام خریدCPU باید به دو نکته توجه داشته باشید :

ابتدا اینکه؛ پردازنده‌ها یا به همراه یک Fan و در یک بسته بندی پلمب فروخته شده ، که اصطلاحاً به آنها Box گفته می‌شود و یا به شکل تنها که Tray خوانده می‌شود. در این صورت یک Fan باید به صورت جداگانه خریداری گردد .

نکته دوم در هنگام خرید یک CPU ، توجه به گارانتی آن است. توجه به گارانتی یعنی توجه به نام و اعتبار شرکت پشتیبان، مدت گارانتی، تاریخ شروع و اتمام آن.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

تاریخچه

پیش از ظهور اولین ماشین که به پردازنده‌های امروزی شباهت داشت ؛ کامپوترهای مثل انیاک(‍‍‍‍‌‍ENIAC) مجبور بودند برای اینکه کارهای مختلفی را انجام دهند دوباره سیم کشی کنند. این ماشین‌ها اغلب به رایانه‌هایی، با برنامهٔ ثابت اطلاق می‌شد تا زمانیکه توانایی اجرای چند برنامه را پیدا کردند. عبارت "CPU" از زمانی برای ابزار اجرا کنندهٔ نرم افزار(برنامهٔ رایانه) تعریف شد ؛ اولین ابزارهای که که عبارت "CPU" به آن‌ها اطلاق شد همراه ظهور اولین برنامهٔ ذخیره شدهٔ در رایانه بود.

ایدهٔ برنامهٔ ذخیره شده مربوط به بعد زمان طراحی ENIAC بود. در ۳۰ ژوئن سال ۱۹۴۵ (۹ تیر ماه ۱۳۲۴) قبل از اینکه انیاک کامل شود , دانشمند ریاضیدان جان فون نیومان در مقاله‌ای به نام «[[First Draft of a Report on the EDVAC» آن را شرح داده بود.سرانجام شکل کلی ارائه داده شده برای برنامهٔ قابل ذخیره شدن در رایانه در آگوست سال ۱۹۴۹(تیر ماه ۱۳۲۸) کامل شد.EDVAC برای اجرا یک سری دستوالعمل‌های معین (یا عملگرهای خاص) برای گونه‌های متفاوت، طراحی شده بود.این دستورالعمل‌ها می‌توانستند ترکیب شوند تا برنامه‌های مفید را بر روی EDVAC اجرا کنند. از نکات قابل توجه این بود که برنامه‌ای که برای EDVAC نوشته شده بود در یک حافظهٔ رایانه‌ای سریع؛ ذخیره شده بود که سریعتر از ثبت سخت افزاری است این پیروزی یک محدودیت شدید را بر ENIAC ایجاد می‌کرد و آن عبارت بود از این که مقدار بسیار زیادی از زمان و تلاش آن صرف تنظیمات دوباره برای انجام یک کار(پردازشی) جدید بود.با طراحی فون نیومان ؛برنامه یا نرم افزار که EDVAC اجرا می‌کرد می‌توانست تغییری ساده با محتوای حافظهٔ رایانه تغییر دهد.

دستگاه‌های رقمی حال حاضر، همه با پردازنده‌هایی توزیع شده‌اند که به مدار گسسته و بنابراین به تعدادی تغییر المان برای متفاوت بودن و تغییر حالات احتیاج دارند. قبل از تجاری شدن ترانریستور ؛ برای تغییر المانها از electrical relays و vacum tubes به صورت عمومی استفاده می‌شد. اگرچه اینها از مزایایی چون سرعت - به خاطر ساز و کار عمومی شان- برخوردار بودند ولی به خاطر بعضی مسایل غیرقابل اطمینان بودند.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391

CPU سی پی یو چیست؟

پردازنده یا واحد پردازنده مرکزی (CPU) اصلی ترین بخش کامپیوتر است . این قطعه وظایف مهمی از قبیل عملکرد های ریاضی ، منطقی ، مقایسه ای و محاسبه های مربوط به آدرس دهی در کامپیوتر را به عهده دارد . CPU مهم ترین تراشه بر روی برد اصلی هر کامپیوتر می باشد و آن مدیریت کلیه مراحل پردازش داده ها را به عهده دارد . این قطعه به صورت مستقیم و یا غیر مسقیم سایر قطعات روی برد اصلی و سایر قسمتهای کامپیوتر را نظارت و مقداردهی می کند . پردازنده ها هر چند دارای ابعاد فیزیکی بسیار کوچکی هستند ولی از ابتدایی ترین آنها که از ۲۹۰۰۰ ترانزیستور تا انواع پیشرفته آنها که ۷/۵ میلیون ترانزیستور می باشد ، ابعاد فیزیکی آنها بسیار محدود و در حد ۲ تا ۳ اینچ مربع می باشند .

مشخصه با اهمیت ریز پردازنده ها عبارتند از :
× . سرعت .
× . پهنای گذرگاه داده .
× . پهنای گذرگاه آدرس .
× . ماکزیمم حافظه .
علاوه بر این مشخصه ها تعداد ترانزیستور با کار گرفته شده ،
cache داخلی ، پهنای پالس ، اندازه رجیستر های داخلی در پردازنده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند .
همه پردازنده ها سه عمل اساسی را انجام می دهند :
× . انتقال اطلاعات
× . حساب و منطق
× . تصمیم گیری
مشخصات فنی پردازنده ها
پردازنده ها به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر در یک کامپیوتر به صورت یک تراشه به شکل مربع روی برد اصلی قرار می گیرد . معمولا هر پردازنده دارای خصوصیات ویژه ای است که توسط تعدادی حروف و ارقام که بر روی هر کدام از آن ها چاپ شده ، مشخص می شوند . این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد :
- نام شرکت سازنده .
- نسل پردازنده .
- مدل و نوع پردازنده .
- سرعت پردازنده (
MHZ ) .
- ولتاژ مورد نیاز پردازنده .
- شماره سریال پردازنده .
در ادامه به توضیح برخی از این مشخصه ها می پردازیم :
نام شرکت سازنده پردازنده
پردازنده ها توسط شرکت های مختلفی ساخته و ارائه شده اند. شرکت های مشهور سازنده پردازنده عبارتند از :
-
Intel
-
IBM
-
AMD
-
Syrex
-
Motorola
-
IDT
-
NIC
-
IIT
گاهی بر روی پردازنده ها نام شرکت سازنده به صورت کامل و گاهی به صورت علائم اختصاری مخصوص شرکت مشخص می شود . مثلا برای محصولات شرکت از
AMD برای مشخص کردن نام پردازنده عبارت ADVANCED شرکتهای MICRO DEVICES که کلمه AMD از آن گرفته شده چاپ می شود .



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391
چرا در کامپیوتر Drive b نداریم؟
 
در زمان سیستم عامل DOS، درایو های A و B برای فلاپی دیسک معین شده بودند.
اولین درایو فلاپی که توسط سیستم عامل شناسایی می شد درایو A بود که معمولا سیستم عامل از روی همین درایو لود می شد، دومین درایو فلاپی هم که درایو B شناسایی می شد و اولین درایو هارد دیسک درایو C.چون الان از فلاپی دیسک ها استفاده نمیشه، درایو B رو نمی بینید




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
رضا یوسفی
پنجشنبه 2 آذر 1391




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

Online User